Van nieuw geformuleerde visie naar onderwijsconcept
Op het Grafisch Lyceum Utrecht is begin 2015 een nieuwe onderwijsvisie geformuleerd. De nieuwe visie is samengevat door de onderwijsontwikkelgroep op basis van bijdragen uit alle teams. De vraag is om een onderwijsconcept te formuleren op basis van deze visie. Het gaat om een breed gedragen onderwijsconcept voor het gehele Grafisch Lyceum waarbinnen de zes teams iedere hun eigen teamconcept kunnen ontwikkelen.
Het onderwijsconcept
Het traject om te komen tot een breed gedragen onderwijsconcept is gestart met werksessies met alle zes teams. De teams hebben aangegeven wat zij nieuw willen ontwerpen, wat van de huidige onderwijspraktijk reparatie nodig heeft, wat behouden moet worden en wat in de prullenbak mag. Op basis van de werksessies met de teams en gesprekken met de studenten zijn zeven thema’s benoemd. Bij de uitwerking van deze zeven thema’s is steeds de relatie met de visie gelegd en is de verbinding gemaakt met de opbrengst uit de werksessies met de teams. Michel van Ast en ik hebben bij ieder thema een aantal relevante concepten toegevoegd ter inspiratie.
Praktijk maken
Het instellingsbrede onderwijsconcept is aan de teams voorgelegd in een tweede serie werksessies. Zij herkenden de thema’s en zijn aan de slag gegaan met de aangedragen concepten. Hierbij zijn per team invullingen ontstaan van het onderwijsconcept en zijn concrete speerpunten benoemd voor veranderingen voor het volgend cursusjaar.
Het gehele proces en de opbrengsten daarvan zijn zichtbaar gemaakt voor iedereen binnen het Grafisch Lyceum door gebruik te maken van een speciaal voor het traject gebouwde website.